lördag 18 december 2010

En vit jul!

Jepp, antar att en mängd osnutna småungar samt ett antal romantiskt lagda fåntrattar skattar sig lyckliga över den vita jul som nalkas. Ni vars ögon tindrar i kapp med den finaste julstjärna av blotta tanken på snön som ligger vit på taken, ni som nöjsamt stegar fram i ordentliga kängor bland slask och is, ni som med glädje gör en snöängel och sjunger det vita pulvrets lov. Ni kan läsa någon annanstans!

För det första: snö hör hemma i fjällen! I skidbacken är det ypperligt med ett gott lager snö, jag kan även tänka mig ett visst snötäcke på vintriga orter som Mora, Leksand ja även Gävle. I Stockholm känns snön direkt malplacerad och på gatan i Solna där min gamla Saab står och huttrar upplever jag snön som fientligt inställd både mot mig men även min stackars oskyldiga bil.

Snöröjningen i Solna Stad är det inte mycket bevänt med. Hittills i år har den varit bedrövlig och då räknar jag ändå inte med månaderna januari t.o.m. april i våras som var uppseende väckande dåliga ur snöröjningssynpunkt. Tillvägagångssättet verkar för det mesta vara att plogaomkring snön på måfå så att säga. Flytta lite snö från vänster till höger sida vägen och sedan låta det ligga där inmosat i sidan på någons bättre begagnade Ford Focus. Ibland är tillvägagångssättet drastiskt men förbaskat effektivt ur arbetstidssynpunkt, man skiter helt enkelt i vissa gator. Bangatan exempelvis har inte sett röken av några snöröjare på hela vintern, underlaget där består av 2 decimeter slushliknade sörja.



Slush som vi mins den från barndomen!
Solna 18 dec 2010, snö till förbannelse!



















Nu när vi snart träder in i högtidsperioden med både jul och nyår framför oss och med ett nytt ungt och oförstört 2011 alldeles runt kröken har jag endast en önskan. Ploga dom förbannade vägarna och forsla bort snön! Det krävs ingen matematiker för att räkna vad som sker om man plogar samman, låt oss säga två decimeter snö á 300 meter väg... Det blir en sjuhelvetes snöhög. Vart göra av all snö? Köra iväg den? NEJ... tryck den åt sidorna och låt den ligga, eller skit i o ploga överhuvudtaget resultatet är minst lika bra i bland bättre...

Im dreaming of a green christmas like the one´s we used to know...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar